BogForum 2014 - på scenen med Jussi

















Uddrag af Jussis åbningstale, 7. november 2014:

Mit første møde som skønlitterær forfatter med BogForum var i 1997, præcis fire dage efter min debutroman Alfabethuset udkom, hvilket unægtelig ikke skabte den store furore, for at sige det mildt.

Her stod romanen på Ciceros stand stort set uanmeldt og i tyve eksemplarer og ventede på, at bare en eller anden ville forbarme sig over den. I de følgende par år bevægende romanen sig hylde for hylde nedefter, til der til sidst ikke var flere hylder af slagsen. Den oplevelse er jeg langt fra ene om at have haft.

Pludselig kan Bogmessen for forfatteren blive synonym med højtiden, som man frygtede: den ensommes jul, påsken uden påskeæg, Valentins dag uden kæreste, og gennem årene har jeg sammen med masser af andre forfattere erfaret den nederste hyldes forbandelse og den frygtindgydende upåagtethed. Helt yderst i skyggen af dem, der fik priser og kom på plakater og hvis kontrafejer hang oppe under loftet.

For flere af mine kolleger har det været hårdt, og mange gange er de blevet helt væk for ikke at blive konfronteret med deres manglende succes.

















Snoreklipperne fra venstre mod højre: Mette Sø, Anita Lillevang, Per-Olof Johansson, Inger Gammelgaard Madsen, Marianne Jørgensen, Rune Stefansson, Ulla Taylor, Jussi Adler-Olsen og Brian P. Ørnbøl.

Hvis jeg nogensinde en dag selv kom til at hænge deroppe, lovede jeg så mig selv, så ville jeg stadig indeni bevare ham, der havde stået på den nederste hylde. Ham, der håbede, at indsatsen på et eller andet tidspunkt ville blive værdsat.

For de fleste af os forfattere har allerede eller vil engang komme til at opleve de nederste hylders virkelighed, og lige nu, i dag, vil der være fantastiske forfattere, der oplever det. Smukke historier og velresearchede fagbøger, der ikke bliver set på med tilstrækkelig omhu.







Min tale her er en hyldest til dem og en bøn til alle jer om at kigge godt efter på hylderne imellem alle bestsellerforfatterne.

Læs hele Jussis tale.












Flere fotos
Forfatterne Marianne Jørgensen og Inger Gammelgaard Madsen har begge bragt en række fotos fra åbningsfesten på deres hjemmesider.

















Tak for støtten, Jussi!
Jussi Adler-Olsen har længe været en af dem, der har troet på Rune Stefanssons krimitalent - som det fremgår af dediktationen i Jussis Washington dekretet. Den forærede Jussi til Rune, da de mødtes under et skriveophold på Hald Hovedgaard i 2008.

Byens Forlag og Rune siger tak for støtten.